tirsdag 2. oktober 2012

UNIKE ØYEBLIKK


Noen ganger opplever man noe man ikke hadde forventet.
Slik hadde jeg det da jeg spilte på Kalfarhuset på søndag ettermiddag.

Kalfarhuset er et diakonalt oppfølgingssenter for mennesker som soner eller har sonet fengselsstraff, eller har gjennomført rusbehandling i institusjon.

Jeg kom inn et et hus fylt av varme. Møtt med smil og åpenhet.
Irene, som er flyktning fra Kongo, fortalte sin rørende og sterke historie. Nå har hun bodd i Norge i mange år, men er for alltid preget av fortiden sin.

Jeg spilte min lille konsert. Tett på. Åpnet meg opp. Det ligger mye mellom linjene som man ikke hører når man lytter overfladisk til musikken. Her var ørene åpne. Øynene lukket. Knappenålsstille. Voksne menn som har sin historie under huden hørte etter. De rørte meg dypt. Og jeg sang for dem min historie.
Alle er mennesker og har så mye ved seg om man tør å se nøyere etter. 

En ettermiddag til ettertanke. Påfyll. Ro. Og helt uten staffasje. "Avkledd" på en stol i en varm finstue på Kalfaret ble musikken min til virkelighet. 


KALFARHUSET OPPFØLGINGSSENTER
Kalfarhuset startet sitt arbeid i 1994, og holder til i en gammel villa rett utenfor Bergen sentrum.

MÅLSETTING

Kalfarhuset er et diakonalt tiltak som tilbyr oppfølging/ettervern og rehabilitering, primært for mennesker som soner/har sonet fengselsstraff, samfunnsstraff eller har gjennomført rusbehandling i institusjon.

Hovedmål for Kalfarhuset er at deltakerne ved senteret skal oppnå bedre livskvalitet uten rusavhengighet og kriminalitet. Vi tilbyr fellesskap/ sosiale arenaer på Kalfarhuset, i tillegg til individuell oppfølging der vi kan imøtekomme de utfordringer den enkelte står i. Vi ønsker å kunne være fleksible, og bistå i de prosesser den enkelte gjennomlever. På denne måten ønsker vi å bidra til en god mestring av ulike livsområder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar